wtorek, 5 lutego 2013

SERWETKA I JAK ROBIŁAM ZIMOWE SKARPETY

Robiłam ostatnio porządki w kordonkach i okazało się,że mam mnóstwo kolorowych niteczek. By wykorzystać je choć odrobinę powstała kolejna kolorowa serwetka .
Moja serwetka ma śliczny kolor bzu. W gazetce jest biała i jest wykorzystana jako dekoracja na poduszkę. Schemat do niej dostępny jest w czasopiśmie Sabrina Robótki extra nr 2/2012 - obrusy dziergane na drutach.
                                                                   
      Serwetka ma średnicę 35 cm, kordonek ze starych zapasów , nie powiem jakiej firmy bo nie było etykiety.
      Robiłam metalowymi drutami KP nr 3 na żyłce.
                                                                         
         Chciałabym się z Wami podzielić schematem /który i tak krąży w sieci w rożnych albumach na picasie i jest ogólnodostępny / ale nie wiem czy nie będzie to naruszenie praw autorskich.

Mogę natomiast podzielić się sposobem jakim  robiłam swoje pierwsze zimowe skarpetki .
Na początek zmierzyłam obwód stopy. Kontrastową nitką zrobiłam łańcuszek na szydełku. Nabrałam na drut potrzebną ilość oczek na 1/2 obwodu stopy , u mnie to 18 oczek.
Zaczęłam od zrobienia "noska" na palce, pracowałam  na dwóch drutach i robiłam  go rzędami skróconymi.
Pierwszy rząd  o.prawe do ostatniego oczka, nie przerabiamy go,nitka za robótką, owijamy oczko ,odwracamy robótkę  ,przekładamy ostatnie oczko wraz z owijką na prawy drut.
Drugi rząd przerabiamy o. lewymi do ostatniego oczka nie przerabiamy go, nitka przed robótką, owijamy, odwracamy i przekładamy na prawy drut wraz z owijką.
Trzeci rząd oczka prawe do ostatniego /bez owijki/, owijamy, odwracamy, przekładamy na prawy drut.
Tak pracujemy aż do momentu uzyskania skosu na palce.

 Teraz będziemy robić drugą stronę "noska". Robimy też rzędami skróconymi ale przerabiamy w każdym rzędzie po jednym oczku więcej z każdej strony.                                                                                    
 Pierwszy rząd  o.prawe do pierwszego oczka z owijką,oczko to przerabiamy na prawo wraz z owijką ,owinąć kolejne /dwie owijki na oczku/ ,odwrócić,przełożyć na prawy drut.
Drugi rząd o. lewe do pierwszego oczka z owijką, przerobić na lewo wraz z owijką, owinąć kolejne, odwrócić, przełożyć na prawy drut. W kolejnych rzędach postępować tak samo z tym, że będziemy przerabiać oczka na prawo /lewo/ wraz z dwoma owijkami. Przerabiamy tak aż do momentu gdy na drucie jest tyle samo oczek ile na łańcuszku a nasza robótka ma kształt kapturka.
     
 Prujemy łańcuszek ,oczka przekładamy na drut. Całość dzielimy  na 4 druty i dalej pracujemy w okrążeniach do zgięcia stawu/początku pięty/.
                                                                                                                        
       Robimy piętę rzędami skróconymi. Pracujemy na trzecim  i czwartym drucie, pierwszy i drugi drut pozostaje w oczekiwaniu
                                                 
   Po zrobieniu pięty zaczynamy ponownie pracować w okrążeniach. Między czwartym  i pierwszym drutem oraz drugim  i trzecim dodać po jednym oczku z nitki poprzecznej aby nie było dziurek /gubimy je w dalszych rzędach przerabiając dwa oczka razem/
Dalej robimy cholewkę wzorem w/g uznania, kończymy ściągaczem a oczka końcowe luzno zamykamy.
Skarpety robiłam na 5 drewnianych drutach KP nr 3
kilka przydatnych linków  tu , tu , tu i jeszcze tu 
                             
             Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie  bieta                                                                                                                         
                                                                                                           

17 komentarzy:

  1. Kolor serwetki uroczy. Dzięki za opis robienia skarpet. Tej zimy już raczej nie skorzystam ale na przyszłość pewnie się przyda.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na skarpetach się nie znam ale serwety są prześliczne, ja mogę tylko pozazdrościć.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ładna serwetka. Dziękuję za opis robienia skarpet - przejrzysty i dokładny. Moje pierwsze skarpetki nadal jeszcze w planach, więc zapisuję sobie link do tego wpisu i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Serwetka cudna i ten kolor:)) a skarpety napewno cieplutkie:)) pozdrawiam serdecznie Viola

    OdpowiedzUsuń
  5. Śliczna serweta a z opisu robienia skarpet skorzystam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Śliczna serwetka. Skarpetki na pewno kiedyś zrobię, tylko muszę się przemóc i odważyć ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Serwetka jest po prostu prześliczna.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Śliczna serwetka :)
    Dzięki za skarpetkowy opis, nigdy nie robiałm skarpet od palców, bo nie wiedziałam jak więc skorzystam przy najbliższej okazji :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękna serweta, a kursik fajny! Przed laty, kiedy dziergałam, podobnie jak Joasia zawsze zaczynałam od cholewki! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Fajna serwetka. Mam pytanie do niej, czy od samego początku robisz na drutach na żyłce, czy przy tak małej ilości oczek początkowych da się to zrobić? Co robisz żeby była sztywna ( Krochmalisz, blokujesz czy prasujesz?)Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robię łańcuszek szydełkiem i przekładam na 2 druty. W miarę powiększania się oczek dodaję po jednym,by wygodnie było robić.Gdy średnica jest już na tyle duża to przekładam na druty z żyłką.
      Serwetki krochmalę ,przypinam szpilkami na styropianie lub macie.
      Nie prasuję
      pozdrawiam

      Usuń
  11. Musze spróbować zrobić te skarpetki. Trochę nie rozumiem robienia noska, czy góre i dół robisz osobno?
    Serweta śliczna, choc na drutach to czarna magia jak dla mnie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie zrób,to jeden z prostszych sposobów robienia .
      Nosek robię na okrągło /magic- lookiem/,górę i dół robi się jednocześnie.
      pozdrawiam

      Usuń
  12. Dla mnie zrobienie na drutach skarpet wymaga nie tylko zręczności, ale i pewnej wyobraźni. Mi może i by coś wyszło skarpetopodobnego, ale w koślawej formie :p Dlatego zdaję się na umiejętności innych.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde pozostawione tu miłe słowo.